Sunday, April 29, 2007

thailand

Een paar weken geleden was het Khmer new year, dat betekend 4 dagen naar de pagoda en familie bezoeken en voor mij betekende dat...... Vakantie. Vanuit Battambang ben ik met Rianne naar Thailand afgereisd om even helemaal er tussen uit te gaan. Wat we wel wisten maar niet bij stil hebben gestaan is dat ze in Thailand ook nieuw jaar vieren en dat het daar gevierd wordt met vier dagen lang water/modder gevecht. Het begon al bij de grens waar een grote bluswagen alle voorbijgangers de volle laag gaf, wij wisten het er droog vanaf te brengen tot we in bangkok aan kwamen en we er niet meer onderuit konden.




Het was echt bizar om bangkok binnen te rijden, een immense stad met wolkenkrabbers en enorme snelwegen. We wilde eigenlijk meteen door naar een bounty eiland, maar we waren te gaar om meteen naar een nacht trein op zoek te gaan. Dus zijn we een dag toerie toerie dingentjes in bangkok gaan bezoeken. Ik vond het heel interessant om de verschillen tussen Thailand en Cambodja te zien. Tot voorkort was cambodja het enige asiatische land waar ik was geweesd. Thailand is echt heel anders..... Door dat het echt een touristen land is, word alles voor je geregeld.... elke keer staat er wel weer iemand klaar die je verder kan helpen. Dat zijn we helemaal niet gewend. Door de verschillen te zien ben ik Cambodja wel weer meer gaan waarderen. Vooral je verstaanbaar kunnen maken is toch wel heel fijn, zijn die Khmer lessen toch ergens goed voor.



Na een lange reis in een nacht trein een een boottocht kwamen we aan op onze vakantie bestemming. Het duikparadijs. Helaas heb ik mijn padi nog steeds niet... Maar snorkellen is ook echt geweldig. Het was net of we in een aquarium rond zwommen. Ik heb zelfs tussen de haaien gezwommen. Best een beetje eng, ik had geen idee of ze iets zouden doen, en als ze dat dan zouden doen wat ik dan zou moeten doen. Een andere dag zijn we met een kano om het eiland gevaren. We hebben er 7 uur over gedaan. Het was super mooi, maar de dag daarna hebben we niks kunnen doen vanwege de spierpijn.

Na een klein weekje relaxen was het helaas weer tijd terug te gaan en de 31 uur bus, taxi, moto, metro, tuktuk reis weer aan te gaan. We hadden behoorlijk wat problemen bij de grens van cambodja. Een vent beweerde dat we met hem mee moesten met een speciale toeristen bus naar een bus stotion om daar een taxi te nemen. Helaas zijn we daar ingetrapt. toen we daar aankwamen zagen we dat ze echt veeeeeeeeeeeeeel te veel vroegen voor een taxi. De bussen gingen niet meer. We zijn toen zelf opzoek gegaan naar een taxi, maar op het moment dat iemand ons mee wilde nemen sprong hij er tussen. Zelfs de politie was er bij betrokken. Die kregen ook een deel van de opbrengst. Echt vreselijk die corruptie. We moesten zo'n ticket kopen... na ongeveer een uur gezeik hebben we uiteindelijk er toch maar een gekocht. I.p.v. 3 dollar hebben we 10 betaald. Toen we weg reden zagen we ze lachend het geld verdelen onder de betrokkenen. Behalve dit was het een geweldige week.

Na drie weken weg geweest te zijn kwam ik weer terug in Phnom Penh.

1 comment:

Bart said...

Hey Eef! Wow, een email én een weblog update! :)..Leuk verhaal! En super om weer wat snoepjes op de foto te zien :p, dat doet me goed hihi. Ik heb Thailand toen ook ervaren als super toeristisch en echt een wereld van verschil met Cambodja...Voel je je straks toch nog een beetje bijzonder op het volgende expat feestje ;). Veel plezier in PP! dikke X, Bart

ps. maar goed dat ik er niet was bij die grens :s