Thursday, January 18, 2007

1e werkweek achter de rug








Mijn eerste werk week is bijna een feit. Fietsen gaat steeds beter, het verkeer is echt een grote chaos en je moet echt je plek opeisen. Je kunt hier zelf soms met je fiets in de file staan. Elke morgen fiets ik met Sarah naar ons kantoor die best ver uit het centrum ligt op op de hoek van straat 192 met 261. De straten hier hebben geen namen maar nummers die niet chronologisch zijn, dus lastig te onthouden. We fietsen ongeveer een half uur van huis tot kantoor. Wat nu nog wel te doen is, nu is het maar 30 graden, maar in april kan dit op gaan lopen tot 40... Daarom heeft bijna iedereen hier een brommer.



Het eten is hier niet zo heel erg afwisselend. Iedereen eet drie keer per dag warm eten, d.w.z. rijst of nudels met kip/varkensvlees of runsvlees. Sarah en ik proberen elke keer tussen de middag een andere toko, maar we hebben nog niet echt een favoriet. Je hebt hier wel supermarkten waar je alles kunt kopen, maar die zijn gruwelijk duur en alleen maar voor expats en rijke cambodjanen.


Ik kan niet zo goed wennen aan mijn werk hokje. Het is klein, donker en we hebben geen ramen naar buiten. Voor ramen die we hebben zijn schilderijen gehangen, mat de achterkant onze kant op. Ik heb deze week op subtiele en minder subtiele manieren gevraagd of die schilderijen verplaatst konden worden, maar nog zonder resultaat. De communicatie hier is vaak niet zo duidelijk. Ik had bijvoorbeeld een voorstel gemaakt voor een nieuwe website, mr Khet, de directeur vond het "interessant". Dat zegt natuurlijk helemaal niks. Maar goed het is dus even afwachten...


Ja Cambodjanen hebben een paar rare gewoonten, ze zeggen bijvoorbeeld nooit dag als ze weg gaan, schillen de verkeerde kant op (van zich af), dragen lange handschoenen op de brommer en beginnen bij hun pink als ze tellen.

Dit weekend gaan we met ons Holland clubje (Bart, Rianne (mijn huisgenoten) , Sarah en Bart) naar de kust naar Kampot. Om even de uitlaatgassen en de drukte te ontvluchten. En maandag begin ik met Khmer lessen...

Nog een mooie foto van ons huisje.


2 comments:

Unknown said...

Huisje??? Niet normaal zeg!!! Dat ziet er meer uit als een paleis...
Leuk om je verhalen te lezen. Mooie foto´s ook. Misschien wel een goeie bestemming voor de volgende trip! Ik zit nu in Bolivia. De mensen zijn hier echt veel relaxter dan in Peru. Veel plezier daar! Kus, Marianne van de buren.

danielledavidson said...

hi marianne van de buren, en eef,

Leuk allebei zo aan een kant van de wereld...heb jij ( M ) ook een website achtig iets?? Verder kom ik volgende week tussen jullie in zitten... in Afrika...
tot laters veel plezier nog... X Danielle